Składka na ubezpieczenie emerytalne i rentowe

Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie może opłacić składkę na ubezpieczenie emerytalne i rentowne osobie która zrezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie niezamieszkującymi matką, ojcem lub rodzeństwem.

Pomoc może być przyznana jeśli dochód na osobę w rodzinie nie przekracza 150 % kryterium dochodowego i osoba opiekująca się nie podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowemu z innych tytułów lub nie otrzymuje emerytury albo renty. Dotyczy to również osób, które w związku z koniecznością sprawowania opieki pozostają na bezpłatnym urlopie.

Składka może zostać opłacona do wysokości kryterium dochodowego czyli do kwoty 600 zł.

Składka na ubezpieczenie emerytalne i rentowe nie przysługuje osobie, która w dniu złożenia wniosku o przyznanie świadczenia:
1. ukończyła 50 lat i nie posiada okresu ubezpieczenia (składkowego i nieskładkowego) wynoszącego co najmniej 10 lat
2. posiada okres ubezpieczenia (składkowy i nieskładkowy) wynoszący 20 lat w przypadku kobiet i 25 lat w przypadku mężczyzn.
Przy ustaleniu okresu ubezpieczenia, okres nieskładkowy ustala się w wymiarze nieprzekraczającym jednej trzeciej udowodnionych okresów składkowych.


Wymagane dokumenty:
  1. Ustny lub pisemny wniosek o opłatę składki na ubezpieczenie emerytalno - rentowe.
  2. Dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość - do wglądu.
  3. Dokumenty potwierdzające sytuację finansową wnioskodawcy.
  4. Oryginał zaświadczenia lekarskiego o konieczności sprawowania bezpośredniej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie niezamieszkującym matką, ojcem lub rodzeństwem wydanym nie wcześniej niż na 14 dni przed złożeniem wniosku o przyznanie świadczenia.
  5. Świadectwo pracy bądź zaświadczenie z zakładu pracy o pozostawaniu na bezpłatnym urlopie lub kserokopia decyzji z Powiatowego Urzędu Pracy potwierdzająca status bezrobotnego - oryginał do wglądu.

Gdzie uzyskasz pomoc?
  1. Rejonowy Ośrodek Pomocy Rodzinie Śródmieście, ul. Jagiellońska 62A, 70-382 Szczecin, nr tel. 091 48-07-020/021, fax 091-48-07-023, e-mail: dteodorczuk@mopr.szczecin.pl
  2. Rejonowy Ośrodek Pomocy Rodzinie Północ, ul. Strzałowska 9, 71-730 Szczecin, nr tel/fax. 091 432-84-41, e-mail: skowalczyk@mopr.szczecin.pl
  3. Rejonowy Ośrodek Pomocy Rodzinie Zachód, ul. Abramowskiego 19, 71-104 Szczecin, tel. 091 46-46-160, fax 091- 46-46-161, e-mail: k.truszczynska@mopr.szczecin.pl
  4. Rejonowy Ośrodek Pomocy Rodzinie Prawobrzeże, ul. Struga 10, 70-770 Szczecin, tel. 91 46-68-046, fax 091-46-68-045 e-mail: rkajnath@mopr.szczecin.pl

Jak długo potrwa załatwienie sprawy?
Do 1 miesiąca od daty złożenia wniosku.


Czy można złożyć odwołanie?

Od decyzji administracyjnej wydanej przez Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Szczecinie za pośrednictwem Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w terminie 14 dni od otrzymania decyzji. Odwołanie nie podlega opłatom.


Podstawa prawna


Art. 8 ust. 1 pkt. 2, art. 17 ust. 1 pkt. 9, art. 42 ust. 1, art. 102, art. 106 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013 r. poz. 182 z późn. zm.),
Rozporządzeniem z dnia 14 lipca 2022 r., w sprawie zweryfikowanych kryteriów dochodowych oraz kwot świadczeń pieniężnych z pomocy z pomocy społecznej.