Zasiłek stały

Zasiłek stały to świadczenie pieniężne wypłacane osobom, które są całkowicie niezdolne do pracy z uwagi na wiek, chorobę lub niepełnosprawność.

Zasiłek stały przysługuje:
  • pełnoletniej osobie samotnie gospodarującej, całkowicie niezdolnej do pracy z powodu wieku lub niepełnosprawności, jeżeli jej dochód jest niższy od kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej,
  • pełnoletniej osobie pozostającej w rodzinie, całkowicie niezdolnej do pracy z powodu wieku lub niepełnosprawności, jeżeli jej dochód, jak również dochód na osobę w rodzinie są niższe od kryterium dochodowego na osobę w rodzinie.

W przypadku zbiegu uprawnień do zasiłku stałego i renty socjalnej, świadczenia pielęgnacyjnego lub dodatku z tytułu samotnego wychowywania dziecka i utraty prawa do zasiłku dla bezrobotnych na skutek upływu ustawowego okresu jego pobierania, zasiłek stały nie przysługuje.

Zgodnie z ustawą o pomocy społecznej kryterium dochodowe osoby samotnie gospodarującej wynosi 776,00 zł, a kryterium dochodowe na osobę w rodzinie wynosi 600,00 zł.

Decyzję administracyjną o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia, wydaje się po przeprowadzeniu rodzinnego wywiadu środowiskowego.

Wymagane dokumenty:

  • Ustny lub pisemny wniosek o przyznanie zasiłku stałego.
  • Dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość wnioskodawcy - do wglądu.
  • Kserokopia orzeczenia określającego stopień niepełnosprawności (oryginał do wglądu).
  • Dokumenty potwierdzające sytuację finansową wnioskodawcy.
  • W razie konieczności inne dokumenty potwierdzające trudną sytuację życiową, które określa pracownik socjalny.

Gdzie uzyskasz pomoc?

W celu uzyskania wsparcia należy zgłosić się do odpowiedniego rejonowego ośrodka lub działu:

  1. Rejonowy Ośrodek Pomocy Rodzinie Śródmieście, ul. Jagiellońska 62A, 70-382 Szczecin, tel 91 48 07 020/21, fax 91 48 07 023, e-mail: dteodorczuk@mopr.szczecin.pl
    Obszar działania placówki - wykaz ulic
  2. Rejonowy Ośrodek Pomocy Rodzinie Północ, ul. Strzałowska 9, 71-730 Szczecin, tel/fax. 91 432-84-41, e-mail: skowalczyk@mopr.szczecin.pl
  3. Rejonowy Ośrodek Pomocy Rodzinie Zachód, ul. Abramowskiego 19, 71-104 Szczecin, tel. 91 46-46-161, fax 91- 46-46-160, e-mail: k.truszczynska@mopr.szczecin.pl
  4. Rejonowy Ośrodek Pomocy Rodzinie Prawobrzeże, ul. Struga 10, 70-784 Szczecin, tel. 91 46-68-46, fax 91 46 68 45, e-mail: rkajnath@mopr.szczecin.pl
  5. Dział Pomocy Osobom Bezdomnym adres: al. Wojska Polskiego 184 71-256 Szczecin, tel. 91 48 75 771 e-mail: amysliwiec@mopr.szczecin.pl



Jak długo potrwa załatwienie sprawy?

Po złożeniu wniosku pracownik socjalny w ciągu 14 dni przeprowadza wywiad środowiskowy. Podczas wywiadu ustalana jest sytuacja osobista, rodzinna, dochodowa i zdrowotna wnioskodawcy. Jeżeli do wniosku nie dołączono wszystkich wymaganych dokumentów sposób ich uzupełnienia zostanie określony podczas wywiadu.

W terminie do 30 dni wystawiona zostanie decyzja administracyjna. W sprawach szczególnie skomplikowanych termin może zostać przedłużony.


Czy można złożyć odwołanie?

Tak. Od momentu otrzymania decyzji administracyjnej przysługuje 14 dni na złożenie odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego za pośrednictwem Dyrektora MOPR.

Podstawa prawna

  1. Art. 8 ust. 1 pkt. 1 i 2, art. 18 ust. 1 pkt. 1, 37 ust 1 pkt. 1, 2 i ust. 4, art. 102, art. 106 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej ( tekst jednolity Dz.U. z 2013 r. poz. 182 z późn.zm.),
  2. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 lipca 2021 r. w sprawie zweryfikowanych kryteriów dochodowych oraz kwot świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej.